מהי “התייעלות אנרגטית”? “אנרגיה מעצם מהותה היא משאב הוליסטי, המקיף את מכלול חיינו המודרניים. אנו נסמכים עליה, יוצרים בעזרתה, ובמובנים רבים תלויים בה. עלות הפקת אנרגיה אינה מסתכמת במחיר חבית הנפט הגולמי או במחיר טון פחם, אלא גם במחירים פוליטיים ומדיניים רבים ומשמעותיים וכן במחירים סביבתיים ובריאותיים הקשורים בתהליך הפקת האנרגיה. באופן כללי התייעלות אנרגטית יכולה לבוא לידי ביטוי בהקטנת צריכת החשמל מבלי לפגוע בתפוקה, או לחילופין בהגדלת התפוקה מבלי לגדול בצריכת החשמל. במובן המפורט יותר, התייעלות אנרגטית הינה סדרה של תהליכים, המכוונים ללמידה של מערכות צורכות חשמל, ובעקבותיהם ביצוע מספר שינויים טכנולוגיים והנדסיים שמיועדים להביא להפחתת הצריכה באופן שאינו פוגע בפעולתן.

תהליכים אלו עשויים להתבצע במגזר הפרטי, הציבורי והעסקי כגון בבנייני קומות, בתי מלון, מפעלים, מוסדות ציבוריים וקניונים. במגזר התעשייתי בולטת במיוחד צריכת חשמל המיועדת להפעלת מערכות קירור, אשר מטרתן עשויה להיות שימור מוצרים או הבטחת תקינותה של פעילות ממוכנת. יש לציין כי התייעלות אנרגטית בתעשייה מושגת על פי רוב בעזרת חברות מקצועיות המסייעות בלמידת המערכות, ובנקיטת אמצעים כדוגמת שדרוגים, או הסטת עומסים בהתאם למסלולי חברת החשמל”.

סלביק גרויסמן
סלביק גרויסמן

מה תוכל לומר על המודעות בארץ ובעולם לחשיבות ההתייעלות?

“בעשורים האחרונים גוברת המודעות הציבורית באשר לנזקים סביבתיים הנגרמים בתהליכי הפקת החשמל. זאת לצד ירידה בכמות המשאבים הזמינים, לעומת עלייה ברמות הצריכה וכמובן גם במחירים. בשל סיבות אלו מקנות מדינות ברחבי תבל חשיבות גדולה לעידוד תהליכי התייעלות אנרגטית בתעשייה, וביניהן גם ישראל.

הנה כמה דוגמאות ליישום תהליכי ההתייעלות האנרגטית ברחבי העולם. הדוגמאות משקפות את הלך הרוחות ואת ההחלטות החשובות בתחום זה בשנים האחרונות:

• ארצות אירופה, ובראשן אנגליה, גרמניה, הולנד ודנמרק, מנהיגות בעקביות בחמש השנים האחרונות מדיניות המעודדת את ההתייעלות האנרגטית.

• נשיא ארה”ב לשעבר, ביל קלינטון, הקצה תקציב של 5 מיליארד דולר בעזרת חמישה בנקים מממנים, ליישום תהליכי התייעלות אנרגטית בבנייני משרדים בעשר ערים מובילות בעולם. 40 ערים נוספות מחכות להצטרף לפרויקט שיתרחב לעולם כולו.

• קליפורניה מציגה מאז משבר הנפט של שנות השבעים ועד היום את תהליך ההתייעלות האנרגטית המתמשך כחלק אינטגרלי מהתרבות שאותה היא מעוניינת לאמץ. מדינה זו משמשת מודל למדינות החמות בארה”ב (הדומות לישראל מבחינה אקלימית) ושומרת על צריכת אנרגיה קבועה לנפש בארבעים השנים האחרונות, למרות גידול מתמשך בהכנסה לנפש.

• רשת השיווק הגדולה בעולם “וול־מארט” MART־WAL יישמה תרבות התייעלות, תוך שיתוף כל הגורמים שיש להם אינטראקציה עם הרשת – עובדים, ספקים, לקוחות ושותפים עסקיים. הרשת קבעה יעדים לחיסכון, ובהם יעד התייעלות של 25% לפחות בצריכת האנרגיה של החנויות הקיימות ושל 30% בחנויות חדשות.

• רשת המלונות Starwood המנהלת 700 בתי מלון ברחבי העולם, השקיעה 13.1 מיליון דולר בהקמת מערכות טכנולוגיות להתייעלות. תהליך התייעלות זה קוצר חיסכון שנתי של 4.7 מיליון דולר.

• בשל המדיניות האנרגטית בדנמרק, מדינה בסדר גודל דומה לזה של ישראל, מקורן של רוב המשרות הנוספות לשוק מעגל העבודה הוא בפלח האנרגיה המתחדשת וההתייעלות האנרגטית ובשימוש הולך וגדל באנרגיה נקייה. התוצר במדינה צמח בקרוב ל־%50 בחמש השנים האחרונות ולווה באפס אחוזי גידול בצריכת האנרגיה. "הדוגמאות מעידות על הפוטנציאל העצום הגלום בתהליכי ההתייעלות האנרגטית. פוטנציאל הבא לידי ביטוי זה שנים אחדות ברחבי העולם, ולישראל הוא זולג אט־אט. עקב כך אפשר לקבוע כי הפתרון למצוקת האנרגיה בעולם ובישראל הוא בטכנולוגיות ובתהליכים זמינים שיישומם יביא לידי מהפכה בצריכת האנרגיה, הגנה על איכות הסביבה, תעשייה 'ירוקה' יותר ורווח כספי זמין ומוחשי”.

איך מבצעים את ההתייעלות האנרגטית בתעשייה, הלכה למעשה?

“בעלי עסקים ומפעלים תעשייתיים יכולים להביא להפחתה בצריכת החשמל באופן עצמאי, על ידי נקיטת מספר צעדי התייעלות בתחומי המיכון וההתנהלות הכללית. עם זאת, בחלק גדול מהמערכות לא ניתנה תשומת לב לנושא ניהול האנרגיה. למשל, במערכות קירור אשר בדרך כלל מתוכננות להתמודד בטמפרטורות גבוהות כאלה שאנחנו מכירים בקיץ הישראלי, אבל לא יודעות לנצל את הקור של החורף להקטנת צריכת החשמל. הדרך הטובה ביותר להשגת התייעלות אנרגטית עוברת דרך חברות המספקות שירותי ניטור באמצעות טכנולוגיות חדישות, ומבצעות מספר שינויים מהותיים במרכיבי העסק. כך, למשל, נעשית בדיקה מקיפה של המנועים והמערכות, לצד פעולות המובילות לצמצום צריכת האנרגיה שלהם מבלי לפגוע בתפוקתם, על ידי הבחנה בצרכי העומס ובתקלות סמויות, או הוספה של שדרוגים. כמו כן, אנשי המקצוע יבצעו התאמה אופטימאלית של זמני הפעלת אמצעי הקירור לאור תעריפים ומסלולים שונים של חברת החשמל, ויציגו בפני בעלי העסק אופני התנהלות חסכוניים יותר כגון הסדרי השלת עומסים ושימוש בגנראטור. אפשרות נוספת קשורה למחזור החום של גופי הקירור והמכונות, אשר בדרך כלל אינו מנוצל ויורד לטמיון”.

אילו טכנולוגיות ופיתוחים הנדסיים משמשים אתכם ליצירת התייעלות אנרגטית?

“כיום, לטכנולוגיה ולחשיבה מחוץ לקופסה יש משקל קריטי למי שרוצה לייעל את מערכות הקירור התעשייתיות שלו. ראשית, בכל מערכת קירור מתקדמת שמותקנת כיום מותקנים גם בקרים, רגשים, שסתומי התפשטות אלקטרוניים. הרעיון הוא לדעת לנצל ולהיעזר בצורה חכמה בכל הידע הטכנולוגי הזה. למשל, לדעת להתאים את הפעילות של המערכת לטמפרטורה הסביבתית, או לסנכרן בין הפעילות התקינה של מערכות הקירור לבין הפעילות והדרישות בשטח. "לכל בקר יש תוכנה ואלגוריתמים שמגיעים מבית החרושת. ב-GVK יודעים להתאים את התוכנה ולבנות באמצעות הציוד אלגוריתמים חכמים שמאפשרים נצילות גבוהה יותר וחיסכון משמעותי. כך, למשל, אצל אחד מלקוחותינו התקנו לאחרונה מערכת בקרה חכמה, ולאחר שהתאמנו אותה לפעילות שלו הוא מצליח לחסוך למעלה מ-30% מעלויות החשמל. “אנחנו גם מתכננים בעצמנו מערכות חדשות באופן לא מקובל. היכולת שלנו לתכנן הנדסית מערכת קירור מתוך חשיבה מראש על ההתייעלות האנרגטית, מאפשרת לנו לתת פתרונות פורצי דרך שלא יושמו כמותם לפני כן בישראל”.

אתה יכול לספק דוגמה לכך?

“למשל, לאחרונה נתבקשה החברה להקים עבור מפעל בשר חדש את כל מערכות הקירור. הצורך של מפעל הבשר כלל תמהיל מגוון של מערכות, לרבות שוק פריזר, חדרי קירור, חדרי הקפאה, ומיזוג תעשייתי. במקרה שכזה, הפתרון האורתודוקסי הוא בדרך כלל לתת מענה קירור לכל צורך בנפרד. צורת חשיבה מיושנת זו אכן תספק מענה, אבל היא אינה לוקחת בחשבון את הצורך והרצון של הלקוחות כיום גם להקים מערכות חסכוניות ויעילות בצריכת החשמל שלהם. במקרה הנ”ל, תכננו מערכת מרכזית שתיתן מענה מלא לכל הצרכים של הלקוח, כמו כן אנחנו מתקינים בקרים ומוני אנרגיה לכל צרכני החשמל ולא רק למערכות הקירור. כל זאת, יאפשר לנו באמצעות תוכנת ניהול ייעודית לקבל מפה אנרגטית מלאה של המפעל. מלבד העיסוק בשאלה כמה אנרגיה המערכות צורכות, חשוב לנהל את האנרגיה הסגולית. כלומר, להיות מסוגלים לכמת כמה קווט”ש עולה לייצר כל טון בשר. התפיסה הזו היא מהפכנית.

"דבר נוסף, אנחנו לא מסתפקים ביחידות סטנדרטיות, אלא מתכננים ומזמינים יחידות מותאמות בהתאמה אישית, על פי הצרכים של הלקוח וההתאמות ההנדסיות הנדרשות. לדוגמה, פיתחנו מתקן אשר מאפשר למחזר את הקור הכלוא במקררים. המיתקן מאפשר לנו לפתור בעיות שורש במערכות קרור ישנות ולמקסם את הפוטנציאל שקיים במערכת. זה מה שמאפשר לחסוך ללקוח למעלה מ-30% מצריכת החשמל או לחילופין להעניק לו 50% יותר תפוקה” .

יש לכם שאלות? דברו איתנו:

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

עשוי לעניין אותך גם...