אנחנו לקראת גל חום נוסף ורשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי פרסמו תרחיש לגלי החום הצפויים בקיץ 2023 עקב החמרת תופעות מזג אוויר קיצוני. משרדי הממשלה ויחידות הסמך נדרשים להיערך לתרחישים הנגזרים מגלי החום, וכן לעלייה בצריכת החשמל ובסיכון לשריפות ענק ועד לעלייה משמעותית בהיקפי התחלואה והתמותה.
כיצד יושפעו חדרי קירור ומערכות הקירור התעשייתיות מתנאי אקלים קיצוניים
וכיצד ניתן להיערך לקראתם?

חדרי קירור והקפאה - התמודדות עם תנאי אקלים קיצונים

אם בכל שנה אתם מרגישים שזה הקיץ הכי חם שאי פעם עבר עליכם, שוכחים כנראה כמה היה לכם חם בקיץ הקודם, כדאי שתדעו: אתם לא טועים, אין לכם זיכרון קצר – פשוט כל שנה נעשה כאן יותר ויותר חם. רק שבוע שעבר התבשרנו שאלה היו הימים הכי חמים בהיסטוריה.
השנה, הטמפרטורות הולכות לשבור שיאים של חום: אגף רשות החירום הלאומית של משרד הביטחון והשירות המטאורולוגי פרסמו תרחיש שלפיו, עקב שינויים אקולוגיים בגלל משבר האקלים, אנו נסבול משני גלי חום קצרים אך קשים בחודשים הבאים, החל מיוני ועד ספטמבר.
על פי התחזית, שני גלי החום יגיעו לטמפרטורה קיצונית של עד 49 מעלות. זהו עומס קיצוני וקשה, שלפחות במישור החוף אנו לא מורגלים אליו ולפיכך עלול לגרום לנזקים רבים, ביניהן שריפות, פגיעה בשדות ובתוצרת החקלאית ואף לאבדות בנפש.
תא"ל (מיל') יורם לרדו, ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, אמר: "תרחיש הייחוס המופץ בימים אלה למשרדי הממשלה מציג את המשמעויות הנובעות מאירוע המוגדר כ'חמור סביר'. התרחיש הינו מסמך מחייב ומהווה בסיס להיערכות משרדי הממשלה, גופי התכנון והגופים האופרטיביים. הוא מציג את התקופות בשנה המועדות לגלי חום, את התדירות הצפויה, את מפות החום, את טמפרטורות השיא הצפויות בכל נקודה בישראל ואת המשמעויות שאליהן יש להיערך – החל מעלייה בצריכת החשמל ובסיכון לשריפות ענק ועד לעלייה משמעותית בהיקפי התחלואה והתמותה."

איפה צפוי להיות הכי חם?

איפה צפוי להיות הכי חם?

הצפי לגלי חום חמורים הוא בכל הארץ, כאשר באזורים מסוימים, כמו בעמקים, הטמפרטורה תעלה לשיאים גבוהים יותר מאלה של אזור מישור החוף. בבקעת הירדן למשל, הטמפרטורה צפויה להגיע לשיא של 49 ואף 50 מעלות. שיא גלי החום צפוי להימשך שלושה עד ארבעה ימים, אך גם בימים שלפניהם ואחריהם צפויים ימים חמים מאוד, יותר מהממוצע לחודשים אלה.
בנוסף, מזהירים מחברי תרחיש הייחוס (תיאור מהלך שעלול להתרחש, והוא משמש בסיס להיערכות לקראתו), כי שיא צריכת החשמל יעלה ב-10%, התמותה צפויה לעלות ב-8.5% מעל הממוצע, ממוצע האשפוז עקב מחלות לב וכלי דם יהיה גבוה ב-10%-15% והסיכוי לשריפות ייגבר.

מערכות קירור והקפאה תעשיתייות

כשאנחנו מתמודדים עם תנאי אקלים קיצוניים, מערכות הקירור וההקפאה שלנו נחשפות ללחץ גבוה ולעומס נמשך. בעצם, במשך תנאי אקלים כאלה, אנחנו עלולים להיתקל בנזקים רבים לסחורה שאנחנו מנסים לשמר, לאובדן המוניטין שלנו ולנזקים כלכליים משמעותיים. אז, מה אנחנו יכולים לעשות כדי למנוע מצבים אלו?
אנדרי צ'יצ'וטקין מנהל מערך השרות בחברת GVK טוען שהתשובה היא: תחזוקה מונעת והתיעלות אנרגטית של מערכות הקירור וההקפאה. התחזוקה המונעת והתיעלות האנרגטית מתאימות לכל מקרה בו עשוי להיות עומס על המערכת, והן מבטיחות שהמערכת תמשיך לעבוד בצורה יעילה וחסכונית במצבים אלו.

תחזוקה מונעת

התחזוקה המונעת היא חלק חיוני מהשמירה על מערכות הקירור וההקפאה. היא כוללת מגוון של פעילויות שמבוצעות כדי למנוע מקריסות מערכת או אי יעילות במהלך התנאים הקיצוניים של מזג האוויר. הפעילויות הללו כוללות ביקורות תקופתיות של כל הרכיבים של המערכת, כמו גם תיקונים וחידושים שנדרשים.

חשוב לציין שהתחזוקה המונעת אינה מתייחסת רק לתיקון של תקלות קיימות, אלא גם למניעתן מלהתרחש בכלל. היא כוללת שיפוץ מערכות קירור, החלפת מנועים, שדרוג ציוד ומערכות בקרה, חידוש מערכות אוויר והחלפת חלקים נוספים שעשויים להתבלות או להתיישן.

עוד מוסיף צ'יצ'טקין: שאחד היתרונות המרכזיים של התחזוקה המונעת הוא היכולת לזהות ולתקן בעיות קטנות לפני שהן הופכות לבעיות גדולות. זה יכול לחסוך זמן, כסף ומשאבים ולהפחית את הסיכון של קריסת מערכת בתנאי מזג אוויר קיצוניים. "למעשה, אנחנו ב-GVK אצל לקוחות שאנחנו מנהלים את חדרי הקירור ומערכות הקירור עבורם, אנחנו משקיעים 80% בתחזוקה מונעת ורק 20% בתחזוקת שבר."

דוגמה חשובה לכך היא הזמן שנדרש לתחזוקה. אם מערכת הקירור מפסיקה לעבוד בשעות השיא של החום, זה הוא הזמן הכי קריטי לשמירת הסחורה והתהליכים מכיוון שהסביבה הכי חמה וזה עלול הוביל לאובדן סחורה ולנזק כלכלי משמעותי. במקרה כזה, התחזוקה המונעת היא כלי חשוב למניעת הפסקת עבודה של המערכת.

ההתמודדות עם תנאי אקלים קיצוניים מצריכה מערכות קירור שיוכלו להתאים את עצמן לשינויים קיצוניים בטמפרטורה. התחזוקה המונעת מאפשרת לנו להכיר את חולשות המערכת ולשפר אותן בהתאם.

מעבר לכך, התיעלות אנרגטית משמעותית ניתן להשיג באמצעות התחזוקה המונעת. כאשר אנו עוקבים אחרי מערכת הקירור שלנו, אנו יכולים לזהות בעיות שגרמו ליעילות האנרגטית שלנו לרדת. מערכת שנמצאת בתחזוקה טובה, יעילה יותר ומבזבזת פחות אנרגיה, ולכן הופכת לפתרון ידידותי לסביבה וכלכלית.

לדוגמה, במחקר שנערך בשנת 2012 על חדרי קירור ומערכות קירור תעשייתיות, נמצא שתחזוקה מונעת שנערכה באופן קבוע, כוללת בדיקה וניקוי של החלקים המרכזיים, הפחיתה את צריכת האנרגיה של המערכת באופן משמעותי.
מערכת קירור שאינה מפסיקה לעבוד באופן פתאומי היא גם מגן למוניטין של הארגון. משברים שנגרמים להפסקת עבודה של המערכת עשויים להשפיע לא רק על התפעול היומיומי, אלא גם על התדמית של הארגון. התחזוקה המונעת מגינה מפני נזקים שכאלה ומאפשרת לארגון להמשיך ולתפקד באופן תקני גם בתנאים קיצוניים.

התיעלות אנרגטית

התיעלות אנרגטית

התיעלות אנרגטית של מערכות הקירור וההקפאה היא גורם חיוני נוסף בהתמודדות עם תנאי אקלים קיצוניים. כאשר מערכות הקירור וההקפאה מתייעלות, הן משתמשות בכמות פחותה של אנרגיה כדי להפיק את אותו התוצאה. זה לא רק חסכוני, אלא גם תורם לסביבה, מאחר שמקטין את כמות החומרים המזיקים שנפלטים לאוויר.

ארטמי דיקין, מנהל מלקת ההנדסה ב-GVK מסביר: "שישנם מספר שיטות של התיעלות אנרגטית, כולל שימוש בטכנולוגיות חדישות כמו מנועים משופרים, מערכות בקרה חכמות וניהול אנרגיה חסכוני. המערכות החכמות מאפשרות למערכת הקירור לזהות את הזמן האופטימלי ביותר להפעיל ולהפסיק את המכונות, ובכך לחסוך בחשמל. השיפורים במנועים והבקרה (monitoring) מאפשרים למערכת לעבוד ביעילות גבוהה יותר, ובכך להפחית את צריכת האנרגיה."

חשוב לציין שהתיעלות אנרגטית אינה פוגעת באיכות או ביכולת המערכת להקפיא או לקרר. למעשה, היא משפרת את יכולת חדרי הקירור וההקפאה לעמוד בתנאי אקלים קיצוניים, מאחר שהיא מפחיתה את העומס על המנועים ומאפשרת להם לעבוד באופן ממושך ללא הפסקה.

לסיכום, התחזוקה המונעת וההתיעלות האנרגטית של מערכות הקירור וההקפאה מהוות כלים חשובים בהתמודדות עם תנאי אקלים קיצוניים. הן מסייעות למנוע קריסת מערכות, להפחית את האובדן של סחורה ולמנוע נזקים כלכליים ואובדן מוניטין. בנוסף, הן משפרות את היעילות האנרגטית ומפחיתות את ההשפעה על הסביבה. תחזוקה מונעת והתיעלות אנרגטית של מערכות קירור והקפאה הן לא רק אמצעים לשיפור התפעול והחסכון באנרגיה, אלא גם דרך חכמה להתמודד עם תנאי אקלים קיצוניים

 

עשוי לעניין אותך גם...