מאת: אהרוני לזרוביץ'

כלכלה ירוקה : חברת GVK פתרונות קירור מסייעת למפעלים להיערך לעונה החמה ולייעל את צריכת החשמל.

לפני שבועות ספורים סיירה משלחת מטעם איגוד החברות לאנרגיה ירוקה בישראל, בראשם איתן פרנס (מנכ"ל האיגוד) וארנון פרץ (סמנכ"ל תפעול ורגולציה) בחדרי הייצור והקירור של מפעל "גידרון תעשיות בע"מ" בחולון ומפעלי הענק ת.מ.מ (תעשיות מזון למטוסים, נתב"ג). המשלחת התלוותה לאנשי המקצוע של חברת GVK פתרונות קירור, סלביק גרויסמן (מנכ"ל) ורונן הורביץ' (סמנכ"ל שיווק), העוסקים בתחום ההתייעלות האנרגטית, והתרשמה מהמהפך שחוללו הפטנטים של GVK בנתוני צריכת החשמל של המפעלים הוותיקים, הנדרשים לקירור תעשייתי מאסיבי, ועל כן "זוללים" אנרגיה.

באופן כללי התייעלות אנרגטית יכולה לבוא לידי ביטוי בהקטנת צריכת החשמל מבלי לפגוע בתפוקה, או לחילופין בהגדלת התפוקה מבלי לגדול בצריכת החשמל. במובן המפורט יותר, התייעלות אנרגטית הינה סדרה של תהליכים המכוונים ללמידה של מערכות צורכות חשמל, ובעקבותיהם ביצוע מספר שינויים שמיועדים להביא להפחתת הצריכה באופן שאינו פוגע בפעולתן.

ת.מ.מ – (תעשיות מזון מטוסים) הינה החברה המובילה בישראל בתחום המזון הכשר לחברות התעופה. עד לשנת 2006 נהגה ת.מ.מ לצאת במכרז למתן תחזוקה שוטפת למערכות הקירור. עקב קצב הגידול והתפתחות המהירה של החברה, גדל גם הצורך שלה בקירור. כיום, במתחם החברה בנתב"ג, פועלות למעלה מ-100 מערכות קירור. בסוף 2006 שונתה המתכונת לשירותי תחזוקה למערכות הקירור וחברת GVK נכנסה לשיתוף פעולה צמוד ומסודר בשרות ואחזקה כוללים. המטרה הייתה ליצור תכנית תחזוקה רב שנתית אשר בד בבד עם התחזוקה השוטפת, נקבעו יעדי שדרוג וחיסכון. קצב הגידול המהיר של החברה והצורך ההולך וגובר בפתרונות קירור גרר יחד איתו גם עליה מוגברת בצריכת החשמל. במהלך עשר השנים האחרונות הכפילה ת.מ.מ את כמות מנות המזון אותן היא מייצרת. כאשר מ-3,110,798 מנות ב-2004 בשנת 2015 כמות המנות טיפסה 5,849,491. הודות לתוכנית עבודה מתוכננת ושיטתית הצליחה ת.מ.מ להקטין באופן משמעותי את צריכת החשמל של מערכות הקירור וזאת למרות שהיא כמעט הכפילה את מספר המנות שהיא מייצרת. ניתן לראות בגרף את החיסכון המצטבר במהלך 9 השנים האחרונות שבהן חסכה החברה יותר מ-20 מליון קילווט שעה או 8,407,022 ₪.

בעשורים האחרונות גוברת המודעות הציבורית באשר לנזקים סביבתיים הנגרמים בתהליכי הפקת החשמל. זאת לצד ירידה בכמות המשאבים הזמינים, לעומת עלייה ברמות הצריכה וכמובן גם במחירים. בשל סיבות אלו ממשלת ישראל והרשויות השונות מקנות חשיבות להפחתת צריכת החשמל בענפי התעשייה.

לדברי סלביק גרויסמן, "בחלק גדול מהמערכות התעשייתיות בארץ, לא ניתנה תשומת לב לנושא ניהול האנרגיה. למשל, במערכות קירור אשר בדרך כלל מתוכננות להתמודד בטמפרטורות גבוהות כאלה שאנחנו מכירים בקיץ הישראלי, אבל לא יודעות לנצל את הקור של החורף להקטנת צריכת החשמל. הדרך הטובה ביותר להשגת התייעלות אנרגטית עוברת דרך חברות המספקות שירותי ניטור באמצעות טכנולוגיות חדישות, ומבצעות מספר שינויים מהותיים במרכיבי העסק. "היעד של החברה", אומר גרויסמן, "הוא לחסוך מיליארד ש"ח למשק הישראלי".

יש לכם שאלות? דברו איתנו:

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

עשוי לעניין אותך גם...