התייעלות אנרגטית מהווה את אחת המגמות החמות בעולם התעשייה, הודות לחיסכון האדיר בעלויות התפעול שהיא מאפשרת. זאת ועוד: חשיבותם של ערכי הגנת הסביבה כיום מתחדדת, והם אף משפיעים משמעותית על מיצובם ובניית תדמיתם של ארגונים וחברות מובילים. כל מה שחשוב לדעת על תפקידן המרכזי של מערכות לניהול אנרגיה וחשמל בתהליכי התייעלות אנרגטית בתעשייה – במאמר שלפניכם.

אנרגיה

מהן מערכות לניהול אנרגיה ולמה הן מיועדות?

מערכות לניהול אנרגיה מיועדות לאפשר שיפור מתמשך, יציב ומתמיד בהתייעלות האנרגטית באמצעות אמצעי בקרה מתקדמים, המותאמים לצרכי המפעל או החברה.

דוגמא מוכרת לשימוש במערכות לניהול אנרגיה לטובת חיסכון בעלויות התפעול ובהוצאות החשמל מתבטאת במערכות תאורה ומיזוג אוויר המתוכנתות לדלוק לפי שעות שהוגדרו מראש או מופעלות על ידי חיישני נוכחות.  על אלה אפשר להוסיף גם ניהול ביקושי החשמל במפעל באמצעות בקרים משוכללים, איתור תקלות באופן אוטומטי והתקנת מונים לניטור צריכת החשמל. ניהול חכם של מערכות האנרגיה מתחיל במיפוי הצרכנים הגדולים במפעל ועריכת בדיקות של יעילות אנרגטית, המאפשרים בניית תכנית אסטרטגית לניהול האנרגיה, שחוסכת למפעלים ולעסקים רבים סכומים עצומים בעלויות התפעול.

 

השימוש במערכות לניהול אנרגיה בשנים האחרונות וכיום

חוסר היציבות בכלכלה העולמית כשברקע משבר האקלים ההולך ומחריף, משפיעים על הצורך בנקיטה של צעדי חסכון משמעותיים באמצעות התייעלות אנרגטית, בפרט כשמדובר בתעשיות שהוצאות האנרגית תופסות נתח משמעותי מהוצאות העסק.

בהיבט הזה, מערכות לניהול אנרגיה הן הפתרון הפרקטי להגעה לנצילות אנרגטית גבוהה והפחתת רמות הצריכה של מקורות אנרגיה מרכזיים בארגון או במפעל.

 

תקני ניהול אנרגיה בישראל

אסטרטגיה לניהול אנרגיה בכל חברה וארגון, חייבת להתבסס על מידע אמין ומדויק, כפי שמוגדר בתקני ניהול האנרגיה הבאים:

  • תקן לניהול אנרגיה ת"י 50001 ISO: מגדיר את הפרמטרים להערכת הצריכה המצטברת של כל צרכני האנרגיה במפעל, תוך זיהוי הצרכנים המשמעותיים, הגדרתם של יעדים ברי יישום בהתייעלות האנרגטית באמצעות עריכת סקר אנרגיה והטמעת מערכות ניהול אנרגיה.
  • תקן 9001 ISO: מגדיר ומסדיר את מערכות ניהול האיכות, שמערכות לניהול אנרגיה מהוות חלק בלתי נפרד מהן.
  • תקן 14001 ISO: הנו תקן התקף למערכות ניהול סביבתי, אשר רלוונטי וחשוב גם בכל הנוגע למערכות ניהול אנרגיה.
  • תקן ישראלי 50004: הנו תקן לשיפור של מערכת ניהול אנרגיה, הכולל הנחיות ליישום, תחזוקה ושיפור של מערכות אלו, תוך הגדרת תחומי האחריות של הנהלת הארגון, קביעת מדדים ויעדים להתייעלות אנרגטית, וכן תיאור דרכי היישום והמעקב בתהליך.
  • ת"י 50006: כולל הדרכה מעשית למפעלים ולארגונים בנוגע ליישום ת"י 50001 בעיקר באשר להקמת קווי בסיס לאנרגיה, השימוש והתחזוקה שלהם, והגדרת המדדים להערכת ביצועי האנרגיה בחברה.
  • ת"י 50015: מתייחס לעקרונות למדידה ואימות ביצועי האנרגיה והערכת צרכני האנרגיה בארגון, תוך מעקב אחר נתונים באופן שמאפשר לקבוע את החיסכון בצריכת האנרגיה ובעלויות התפעול.

הפרויקט כולל:  

  • התקנת מונים על צרכני הקירור ועל המפסקים הראשיים בלוחות החשמל.
  • ניהול אנרגיה ודוחות לכל הצרכנים הראשיים.
  • כל המונים עם חיבור אינטרנטי , אפשרות לבקרה מרחוק.
  • מוקד התראות לתקלות ובעיות בלוחות החשמל.

 

הגדרות למונה אנרגיה מתאים למערכות הקירור:

  1. המונה צריך לעמוד באחוזי סטייה נמוכים.
  2. המונה צריך להיות מחובר לרשת האינטרנט ולאפשר גישה לנתונים.
  3. המונה צריך להיות מחובר לכל פאזה (לא להגדיר V230 כמשתנה קבוע).
  4. המונה צריך לכלול מערכת ניהול אינטרנטית ידידותית לשימוש לניתוח הנתונים.
  5. המונה צריך למנות את כל 3 הפאזות בו זמנית (זרם ומתח).

 

בשורה התחתונה – התייעלות אנרגטית ומערכות לניהול אנרגיה יכולים לחסוך לכם סכומים משמעותיים מאוד בעלויות התפעול, כל עוד הם מבוצעים באופן מקצועי המבוסס על ידע מעמיק בתחום ועל בקיאות מלאה בתקנים המחייבים. מעוניינים להצטרף למגמת ההתייעלות האנרגטית ולהתחיל לחסוך כסף? התקשרו עוד היום לחברת GVK, ונשמח לייעץ לכם לגבי אפשרויות ההתייעלות האנרגטית בבית העסק שלכם.

עשוי לעניין אותך גם...