כל בית עסק בתעשייה שעוסק במזון, ענפי חקלאות, תעשיית התרופות, מרלוגים ומחסנים הזקוקים לחדרי קירור והקפאה תעשייתיים יודעים היטב שללא מערכת קירור הפועלת באופן תקין לאורך זמן, התפעול השוטף עלול להיות בעייתי. ולכן, חשוב לא רק לדאוג להתכונן והקמה של חדרי קירור מקצועיים, אלא גם לאנשי מקצוע מתאימים ומיומנים שיודעים לשמור ולתחזק את התפקוד והתפעול השוטף של המערכות הללו.

מהו חדר קירור והקפאה ולמה הוא חשוב?

לכל מוצר הדורש קירור ו/או הקפאה ישנן דרישות מדוייקות שחייבים לשמור עליהן לאורך זמן. חדר קירור הוא אמצעי קירור שמיועד לענות על אותו הצורך קירור ולהקפאה תעשייתית. הוא ידוע גם בתור בית קירור. בתי הקירור, מרלו"ג  או בשמם השני, חדרי קירור, חדרי הקפאה, בלאסט צ'ילר, שוק פריזר בהם ישנם שטחי אחסון, בגדלים שונים, בשהם מאוחסנים פריטים ומוצרים שחייבים בקירור והקפאה רציפים ובטמפרטורות ספציפיות.

חדרי הקירור מיועדים לספק פתרונות קרור או הקפאה עבור תעשיית הבשר הטרי, תעשיית הבשר המעובד, מאפיות ומפעלי בצק, לאיחסון פירות וירקות בחקלאות, אחסון מוצרי חלב, גלידות תעשיית התרופות, תעשיות כימיות ותרופות, תאי אחסון וקירור עבור חברות קיטרינג, מסעדות בתי קפה, בתי מלון ובתי אבות לאיחסון ולשמירה על מנות אוכל מוכנות ועוד תחומים.

חדרי הקירור ומערכות הקירור המותאמות שומרים על טריות המזון, מונעים מהמוצרים להתקלקל, שומרים על הערכים הקולינרים והטעם. ומונעים מהם להיזרק אל הפח, ובכך גם חוסכים לא מעט כספים. הם קריטיים בתעשייה ברוב המקרים כחלק מתהליך הייצור , ולכן מחייבים תחזוקה שוטפת (גם תחזוקת שבר וגם תחזוקה מונעת) המחייבים טכנאי קירור , מהנדסים ואנשי תחזוק מקצועיים שיתפעלו ויתחזקו אותם לאורך זמן.

אילו סוגי חדרי קירור והקפאה קיימים?

ישנם לא מעט חדרי קירור והקפאה שונים ומגוונים המותאמים לדרישות השונות של המוצרים שעבורם הם נבנו. בדרך כלל,  חדר קירור מתוכנן ונבנה בהתאמה אישית ומלאה. חשוב מאוד להקפיד שבתכנון של חדר הקירור ישולבו מערכות בקרה ושליטה מרחוק חדשנים שבאמצעותה שבאמצעותן ניתן לעקוב ולשלוט בתנאי הקירור ובתנאי ההקפאה.

מכיוון שחדרי הקירור וההקפאה קריטיים לפעילות התקינה של העסק וכרוכים בעלויות גבוהות גם לצורך ההקמה וגם לצורך התפעול השוטף, הבניה והתחזוקה של חדר קירור ותאי קירור היא פעולה מקצועית. שלא משתלם  לבצע אותה לבד, אלא אך ורק עם אנשי מקצוע ומהטובים בתחום. זוהי לא פעולה פשוטה, אם כי מורכבת שמחייבת תכנון מוקדם ומתוך היכרות עם צרכי הארגון, סוג המוצרים ומטרתו.

למערכות הקירור וההקפאה ישנן ארבע עלויות כבדות שכל עסק חייב להכיר:

  1. עלות התכנון וההקמה של מערכות הקירור
  2. עלות התחזוקה השוטפת (מערכות הקירור הנן מערכות מיכניות הפועלות בדרך כל ללא הפסקה כל ימות השנה ולכן הן דורשות טיפולים ותחזוקה נכונה שתשמור על תפקודן השוטף וכן גורם מקצועי שיודע להחזיר אותן לפעולה תקינה במהירות כאשר הן מתקלקלות)
  3. עלות האנרגיה – חדרי קירור והקפאה הנם זוללי אנרגיה הפועלים ללא הפסקה. בשנים האחרונות, יחד עם עליית המודעות הסביבתית ובמיוחד לאור העלייה המתמדת במחירי החשמל גוברת המודעות ותשומת הלב ובעקבותיהן גם הדרישה לחדרי קירור חסכוניים וידידותיים יותר לסביבה.
  4. עלות אי האיכות – או עלות הבעלות הכוללת (TCO) בעולם הניהול והכולם הקירור גוברת כיום ההבנה שלבחון רק את עלויות ההקמה ואולי את עלויות התחזוקה אינם מספיקים כדי להעריך את העלויות האמיתיות על העסק. לתקינותן של חדרי הקירור ומערכות הקירור יש השפעה משמעותית על כל עלויות התפעוליות של העסק. השאלה שנשאלת כמה זה יעלה לעסק כאשר המערכות אינן פועלות או פועלות באופן הראוי. לכך יש השלכות ארוכות וקצרות טווח. החל מזריקת סחורה ומוצרים, השלכות על מועדי אספקה והתחייבויות של העסק, מוניטין, פרמיות ביטוח, שעות עבודה מבוזבזות ועוד

שלב ההקמה, שהינו רק אחד מכלל העלויות של חדרי הקירור כולל הקמה של תשתית בחלל המבוקש, ייצור של גופי קירור והתקנה שלהם בחלל החדר יחד עם הטמעת מערכות הבקרה והפיקוד. להרבה מאוד חברות ועסקים יש נטייה להתמקד בעלויות של הקמת חדרי הקירור בעוד שמנקודת מבט עסקית רחבה וארוכת טווח עלות ההקמה כמעט ואינה משפיעה על העלות האמיתית של חדרי הקירור עבור העסק או המפעל.

חברה מקצועית העוסקת בתכנון והקמה ובתהליך בניית חדרי קירור תאפשר לכם לקבל מגוון נרחב של פתרונות לצורך הקמת החדרים. שירות מקצועי ללא דופי, הדרכה בתפעול מערכות הבקרה והפיקוד, שירות של טכנאי חדרי קירור, תחזוקה שוטפת ואף בדיקות שגרתיות. הכי חשוב כאן זאת ההבנה והניסיון של מי שמתכנן ומקים את חדרי הקירור יהיה ההתאמה לסוג המוצרים שיאוכסנו בהם, התאמה לשיטות הייצור או אופי הפעילות של העסק, התייחסות ארוכת טווח לצורכי התחזוקה ועלויות האנרגיה הצפויות כתוצאה מההתאמות הנ"ל

כיום, במאה ה-21 מערכות קירור וחדרי קירור חייבים להיות מאובזרים במערכות הפיקוד והבקרה החדשניות ביותר. יש לפעמים נטייה לחסוך בעלויות הבקרה או לוותר עליהן כליל. מתוך הבנה של מה העלויות האמיתיות בהפעלת נכונה של חדרי הקירור לא ניתן כיום להתעלם או לוותר על בקרה איכותית. כך באמת תוכלו לשלוט בתנאי ההקפאה והקירור הטובים ביותר ובעלויות הנגזרות מכך. טמפרטורה מדויקת, מנגנון התראה על אירועים משמעותיים בחדרי הקירור, כגון עליית הטמפרטורה בחדר הקירור, דלת פתוחה ויכולת שליטה אוטומטית או לפי הצורך בסביבת הקירור.

אנחנו נמצאים בעידן שבו ההתנהלות היא חדשנית, באמצעות מערכות חדשניות שמאפשרות לנו תפעול קל ופשוט וללא בעיות. את המערכות הללו אפשר לנהל אפילו מהטלפון החכם ולכן אין שום סיבה שלא נתאים לעצמנו מערכות חדשניות ואיכותיות.

איך מוצאים את אנשי המקצוע הטובים ביותר?

במדינת ישראל, נכון לרגע כתיבת שורות אלה, אין רגולציה או פיקוח בתחום חדרי הקירור. כל אחד יכול להיות טכנאי קירור אם הוא בוחר בכך כשאתם בונים חדרי קירור על ידי אנשי המקצוע אתם מחויבים לעשות זאת באמצעות המומחים בתחום. היות ומדובר כאן בעניין שלא רק בטיחות הציבור והלקוחות תלויה בו אלא כל התפעול התקין של העסק.

הגדירו באופן מלא ומדוייק מה הצרכים שלכם או תעזרו באיש מקצוע שידע להגדיר זאת עבורכם. לאיזה חדר הקירור אתם זקוקים, מה מטרות השימוש, כמה זמן במשך יום / שבוע / חודש / שנה חדר הקירור צריך לפעול באופן תקין.

בבחירת אנשי מקצוע המתאימים לכם יש לוודא שיש להם את הנסיון הנדרש בתחום בו אתם עוסקים. שהם מבינים את העסק שלכם ואת הצרכים המיוחדים שלכם. בקשו ממליצים והפגשו איתם. בקשו לראות מערכות דומות שכבר עובדות בהצלחה בעסקים הדומים לשלכם.

חשוב לבחון את איכות וזמינות השירות הכללי הארצי של החברה שמעניקה לכם את פתרונות הקירור. וודאו גם זמינות לצורך תיקון תקלות- מה ה-SLA שהחברה מוכנה להתחייב אליו (תוך כמה זמן יגיע טכנאי בתקלה משביתה), גם בשעות שאינן שגרתיות. מכיוון שמערכות הקירור וחדרי הקירור פועלים בדרך כלל 24/7 בחרו בחברה המסוגלת להעניק לכם שירות 24/7. למיקום בו פועל העסק יש משמעות והשלכה על זמינות השירות. חברה שיש לה טכנאים בצפון תתקשה לתת שרות זמין ואמין בחלקים אחרים בארץ. גם לכמות הטכנאים הזמינים יש משמעות גדולה. יתכן וזה מפתה להעסיק טכנאי שדורש מחיר זול עבור עבודתו אבל במקרים כאלה הזמינות שלו מוטלת בספק בעיקר בתקופות לחוצות, בקיץ, בו אתם הכי זקוקים לשרותיו.

חפשו חברות שיודעות לחשב את ה-MTBF של המערכות שלכם (מה משך הזמן בין תקלה לתקלה.) חברה שיודעת לעשות זאת ראשית היא מבינה איך למדוד שירות איכותי אבל יותר חשוב היא גם מבינה מה ניתן וצריך לעשות על מנת להקטין את כמות התקלות בחדר הקירור שלכם.

חברה מקצועית וברמה גבוהה תדע לתת לכם את השירות המקצועי ביותר, באדיבות, בהכלה וברמה גבוהה. וזאת על מנת שתהיו רגועים ובטוחים 24 שעות ביממה שהמוצרים שלכם נמצאים בידיים טובות, והם יוצאים מהמפעל או מבית העסק טריים, איכותיים ומוכנים לשימוש ללא חשש זה או אחר כלל. "שקט תעשייתי" אינו מילה גסה וחברה שתדע להתחייב לספק לכם אותו היא החברה שכדאי לכם לעבוד ולתחזק את חדר הקירור שלכם.

עשוי לעניין אותך גם...