אחד הדברים שמאפיינים את ענף הקירור התעשייתי והקמעונאי זו העובדה שמערכות קירור הן זוללות אנרגיה. בעבר, כשמחירי החשמל היו זולים והמודעות הסביבתית הייתה נמוכה לא נהגו לשים דגש על סוגיית ההתייעלות האנרגטית. היום, כשהמחיר המוחשי והסביבתי ידוע וגבוה, הנטייה היא לבחון כיצד ניתן לייעל את מערכות הקירור כך שיצרכו פחות חשמל.

בהיבט הזה, GVK נחשבת לחברה המובילה בישראל, אשר חרטה על דגלה את ההתייעלות האנרגטית כמטרה בפני עצמה בניהול מערכות הקירור של לקוחותיה. ואכן, מאז תחילת פעילותה הצליחה החברה להביא לחסכון כולל של מעל ל-100 מיליון קוט"ש ללקוחותיה, המתורגמים לחסכון מצטבר של מעל ל-50 מיליון ₪.

בשנה האחרונה החליטו בחברה להרחיב את מהפכת ההתייעלות האנרגטית באמצעות שורה של שינויים ארגוניים. לחברה הוקמה מחלקת הנדסה מתקדמת, שאחראית על תכנון פרויקטים מתוך הסתכלות כיצד ניתן להגיע להתייעלות אנרגטית אופטימלית. שוחחנו עם המהנדס ארטמי דיקין, מנהל המחלקה החדשה ומהנדס ראשי של החברה.

"פריק של התייעלות אנרגטית"

ארטמי דיקין, בן 32, למד הנדסת קירור ב-Moscow State Technical University (מוסד אקדמי גבוה שמקביל לטכניון בחיפה) וסיים תואר שני בהנדסת קירור. במקביל ללימודיו התחיל לעבוד במחלקת הקירור של חברת Carrier, ובהמשך עבד 5 שנים כמהנדס קירור בחברת Epta, שם עסק בתכנון מערכות קירור לסקטור הקמעוני (סופרמרקטים).

בשנת 2017 עלה דיקין לישראל והחל לעבוד כמהנדס קירור בחברת הארגז. הוא מעיד על עצמו שעוד כאשר היה סטודנט הוא היה פריק של התייעלות אנרגטית ובכל תחנה מקצועית ניסה להטמיע את עקרונותיה. לכן, המפגש שלו עם סלביק גרוייסמן, הבעלים של GVK, היה כל כך משמעותי עבורו. "סלביק הציג לי את החברה והבנתי שזה סוף סוף מקום שההתייעלות האנרגטית היא בליבה שלו. סוף סוף הרגשתי שאני פוגש פרטנר שזה חלק מהחזון שלו", מספר ארטמי.

מקימים מחלקה חדשה

בקיץ האחרון דייקים הצטרף ל-GVK על תקן ראש מחלקת הנדסה, תפקיד חדש בחברה, ומאז העניינים התקדמו בקצב מואץ. בתחילה, תפקד כמחלקה של איש אחד ובו בזמן שקד על למידת הארגון, האתגרים הטכניים וצורכי הלקוחות. בהמשך, התחיל בתהליך להכשרת מהנדסים חדשים בתוך החברה ונכון לתחילת שנה 2022, עובד על הכשרה ולימוד מהנדס חדש בשם מיכאל.

מתחילים להרגיש את התוצאות בשטח

"מבחינה טכנית אני מתכנן את המערכות ומחפש פתרונות לשפר מערכות קיימות", מתאר דיקין את העבודה השוטפת, "תחתיי יש צוות טכני מאוד מיומן אשר פוטר אותי מלקחת חלק בתהליך ההתקנה, ובמקום זאת להתפנות לעבודה מול הלקוח, לפרוס בפניו את הפתרונות והאפשרויות, ולהמליץ לו על החלופה המיטבית עבורו".

הפרויקט הראשון שדיקין היה מעורב בו היה תכנון מערכת קירור לסופרמרקט חדש. דיקין עבר על התוכניות שגובשו תרום תקופתו, שינה בהן את תפיסת הקירור והוסיף פתרונות חדשים. "הפתרונות החדשים צפויים לצמצם את צריכת החשמל ב-20 עד 30 אחוז, ביחס לתכנון המקורי. מבחינה כלכלית התוצאה הזו טובה מאוד ללקוח והיא גם טובה מאוד לנו, כי חלק מהתגמול שלנו הוא נגזרת של החיסכון", הוא מסביר.

פרויקט מעניין נוסף שדיקין עובד עליו בימים אלו, הוא פרויקט לתכנון "חדר יבש" [חדר שלא קיימת בו לחות], עבור חברת סטארט-אפ שמפתחת סוללות ליתיום. יש לציין כי במעבדה לפיתוח וייצור סוללות עלולה להיווצר ראקציה כימית הגורמת להתפתחות חלודה ומכאן החשיבות שבשימוש בחדר יבש. מבחינה הנדסית פרויקט זה נחשב לפרויקט מורכב שמערב טכניקות קירור וטכניקות מיזוג אוויר באופן משולב.

הקמת מחלקת ההנדסה החדשה מאפשרת ל-GVK לתת מענה מדויק ומגוון יותר בשלל אתגרים מקצועיים וכמובן, תוך כדי יעילות אנרגטית אופטימלית שמספקת חיסכון מקסימלי.

עשוי לעניין אותך גם...