מי שמעורה בעולם התעשייה המודרני מכיר היטב את המונח תעשייה 4.0 (Industry 4.0), שכבר מלווה אותנו כעשור ונועד לסמן שלב חדש באבולוציה של המהפכה התעשייתית. מתברר שכבר היום יש מי שמסמן את השלב הבא בהתפתחות ששמו המתבקש הוא – תעשייה 5.0 (Industry 5.0). מה עומד מאחורי המונח וכיצד קשורה אליו חברת GVK?

250 שנות תעשייה

היום אנחנו לא יכולים לדמיין עולם נטול תעשייה, אך עד לפני 250 שנה, עמוק לתוך המאה ה-18, המונח "תעשייה", במובנו הנוכחי, לא היה מוכר.

בני האדם צרכו הרבה פחות מוצרים מעובדים. הניצנים של מה שלימים יתפתח לתעשייה המודרנית החלו להופיע בסוף המאה ה-18 בעקבות המצאות שחוללו את מה שאנחנו מכירים היום כמהפכה התעשייתית. האדם התחיל לרתום את כוח הקיטור לתעבורה עם המצאת הרכבת שעתידה לשנות את העולם,  ובהמשך כמקור אנרגיה שהפעיל את נול האריגה הממוכן שהוליד את תעשיית הטקסטיל.

ברגע שהמצאות אלו התוו דרך לאופציה תעשייתית, פיתוחים טכנולוגיים החלו להופיע באופן מואץ והעולם השתנה. זו "המהפכה התעשייתית" שמוזכרת בספרי ההיסטוריה, אך בעולם הטכנולוגיה נהוג להתייחס אליה כאל "המהפכה התעשייתית הראשונה".

במבט רטרוספקטיבי, ניתן לסמן עוד כמה נקודות משמעותיות של שינוי על ציר הזמן. כך למשל, לקראת 1870 כאשר הומצא המסוע שהביא לעולם את פס הייצור והחלו לרתום את כוח החשמל, יצאה לדרך "המהפכה התעשייתית השנייה". בשנות השישים של המאה הקודמת כשהחלו לשלב מחשבים בתהליכים תעשייתיים והומצא הבקר המתוכנת הראשון, התחוללה "המהפכה התעשייתית השלישית". אלה, הובילו אותנו למילניום החדש ולתחילת העידן הדיגיטלי בתעשייה שמגלם את "המהפכה התעשייתית הרביעית", או בשפת המאה ה-21: Industry 4.0(תעשייה 4.0).

המהפכה החמישית היא מהפכה בערכים

תעשייה 4.0, המהפכה הדיגיטלית בתעשייה, עמדה בסימן התייעלות ואוטומציה הודות לרשת האינטרנט ויישומי התקשורת המהירה, ובתוך כך היא ביקשה להתייעל ולהוציא את האדם מהתמונה. רובוטים ומחשבים מחליפים פונקציות שביצעו עובדים אנושיים ובמקום תקשורת בינאישית יש תקשורת בלתי אמצעית בין מכונות בזכות הטמעה רחבה של IoT (האינטרנט של הדברים).

הדיוק הדיגיטלי מאפשר להגיע לסטנדרט אחיד, להעלות את הפריון, להנגיש יותר מוצרים ופתרונות חכמים ליותר קהילות, וכל זה קורה ממש עכשיו. אז היכן נולדה מהפכה חמישית?

כשמסתכלים על הדינמיקה שמולידה מהפכה טכנולוגית חדשה, רואים שבין המהפכות מפרידים פרקי זמן של כמה עשורים לפחות, ולרוב יש שינוי טכנולוגי משמעותי שמניע אותה (קיטור, חשמל, עיבוד ממוחשב, תקשורת דיגיטלית). הטכנולוגיה אמנם לא נחה לרגע, אך קשה לזהות סמן טכנולוגי מובהק שהוציא אותנו מעידן 4.0 והעביר אותנו באבחה לעידן 5.0.

אז מה השתנה? בשונה ממהפכות העבר, קו הגבול בין תעשייה 4.0 לתעשייה 5.0, אינו קו טכנולוגי אלא ערכי. אין ספק שהתעשייה קדמה את המין האנושי, אך בעשור השני של האלף השלישי, אנחנו מתחילים להבין את המחיר. מרבית האנרגיה בעולם נצרכת על ידי התעשייה; חלק ניכר מזיהום האוויר, הקרקע והמים נגרם על ידי התעשייה; וזה כולל תופעות לוואי כמו ההתחממות הגלובלית.

ההבנה הזו מלווה בקבלת אחריות ובפיתוח טכנולוגיות (ורתימת טכנולוגיות) שיהפכו את התעשייה ליותר ידידותית לאדם ולסביבה. זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל מדובר בשינוי גישה. באיחוד האירופי נתנו לכך את השם תעשייה 5.0.

משבר האנרגיה כמשל

תעשייה 0.5 לא נולדה רק מתוך גישה אוטופית ואחריות חברתית, היו גם משתנים כלכליים משמעותיים שנתנו לה דחיפה. כנראה שהמשתנה הבולט ביותר קשור לעובדה שמרבצי דלקי המאובנים (נפט, פחם וגז) הולכים ומתדלדלים, מה שיצר משבר אנרגיה מתמשך שהזניק את מחירי החשמל. כך הפכו פתרונות של אנרגיה חלופית למהות תעשייה 0.5.

אחד התחומים התעשייתיים שנתפסים כ"זוללי אנרגיה" הוא הקירור. שרשרת קירור היא מרכיב בסיסי בתעשיות רבות. קחו לדוגמה, את ענף המזון. העובדה שבכל סופרמרקט או מכולת שכונתית יש שפע של מוצרי מזון מצוננים או קפואים, אינה מובנת מלאה. צריך לזכור שמתקני הקירור בסופרמרקט הם רק השלב האחרון בשרשרת הקירור שלעיתים תתחיל מיד אחרי הקטיף החקלאי (ראו המקרה של בית האריזה לתמרים בית הערבה), תמשיך במפעל עיבוד המזון (כמו במקרה של חברת פילסברי), ממפעל המזון נדרשת הובלה בקירור עד לסופרמרקט ומשם למקרר הביתי של הלקוח. שרשרת הקירור אינה רק צורך קריטי ברווחה של כל קהילה מודרנית ואמצעי שאפשר להימנע מבזבוז וצמצום הרעב בעולם; עבור ענפים כמו ענף המזון עלות הקירור היא גם מרכיב משמעותי בתקורה השוטפת של העסק.

כך שהתייעלות אנרגטית בתחום הזה, היא גם מפתח להתייעלות עסקית. חברת GVK שמתמחה בהתייעלות אנרגטית בתחום הקירור והמיזוג, חסכה ללקוחותיה עד היום, חשמל בעלות מוערכת של כ-55,000,000 שקל (!).

חברה במטה לקידום ההתייעלות האנרגטית

אין ספק שהתייעלות אנרגטית בתחום הקירור תואמת את עקרונות תעשייה 0.5, וכאן בדיוק מתחברת חברת GVK לפילוסופיה החדשה. GVK היא היום הגוף המוביל בישראל בייעול אנרגטי של מערכות קירור ומיזוג. החברה מתמחה בהטמעת טכנולוגיית קצה להתייעלות אנרגטית במערכות קירור תעשייתיות וקמעוניות והיא אחת הדוגמאות הבולטות לחברות ישראליות שפועלות לאור עקרונות תעשייה 0.5.

כחלק מתפיסת האחריות התאגידית והחברתית (שגם היא משקפת את הפילוסופיה של תעשייה 0.5), הצטרפה חברת GVK למטה ההתייעלות האנרגטית שהוקם כשיתוף פעולה בין משרד האנרגיה, ארגוני חברה אזרחית כמו אדם טבע ודין, ומספר חברות שמובילות את התחום בישראל. כחלק מפעילותה בפורום זה, מבליטה GVK את החשיבות בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות של התייעלות אנרגטית בתחום הקירור התעשייתי כחלק מהתמונה הרחבה. העתיד התעשייתי (והיעיל אנרגטית) כבר כאן.

עשוי לעניין אותך גם...