סקר אנרגיה

תקנות מקורות האנרגיה, שהתעדכנו בשנת 2018 ונכנסו לתוקפן משנת 2019, קובעות כי כל מפעל, חברה או ארגון שצריכת האנרגיה השנתית בו עומדת על 1250 טון שווה ערך נפט, מחויבים לבצע מידי ארבע וחצי שנים סקר אנרגיה.

מטרת הסקר לעקוב ולפקח אחרי צריכת האנרגיה בארגון, ולהסיק מסקנות שיישומן יביא להתייעלות וחיסכון באנרגיה.

הפרת התקנות חושפת את הארגון לקנסות בסכומים מנהליים בסכומים של עשרות אלפי שקלים ובמקרים מסוימים עלולה להגיע להגשת כתב אישום.

מאידך, משרד האנרגיה וכן גורמים בינלאומיים כדוגמת האיחוד האירופי, מציעים מענקים בגובה מיליוני שקלים ובסכום ממוצע של 125,000₪ בקירוב למענק, לטובת קידום פרויקטים חדשניים בתחומי התייעלות אנרגטית והפחתת פליטת גזי החממה.  כל הפרטים – בסקירה שלפניכם.

 

מה זה ניהול אנרגיה מושכל ולמה זה חשוב לתעשיות ומפעלים?

ניהול אנרגיה מושכל מאפשר, בטווח המידי, הפחתה של הוצאות על צריכת אנרגיה בתעשיות ובמפעלים, במקביל להגדלת הפריון והתפוקות.
תוצאות אלו מגיעות בעקבות החלפת מערכות מיושנות ובזבזניות, שאינן יעילות מבחינה אנרגטית, בטכנולוגיות חדישות וחסכוניות יותר.
בין הטכנולוגיות שעשויות להצריך שדרוג והחלפה, ניתן למנות מערכות תאורה, קירור, אוויר דחוס, בקרה וניטור, משאבות חום, ציוד אלקטרוני מגוון ופריטי מיכשור רבים נוספים.

לחיסכון בהוצאות האנרגיה והתפעול, מתווספת עצם ההפחתה בצריכת החשמל והאנרגיה, שמביאה לצמצום בפליטות גזי החממה, וכתוצאה ממנו – למניעת זיהום ולשיפור איכות האוויר, לירידה בתחלואה ולשגשוג כלכלי.

לפיכך, ניהול אנרגיה מושכל הוא דוגמא קלאסית למצב של win-win – שמקדם את האינטרסים הכלכליים של כל מפעל וארגון, ובד בבד משפר את איכות הסביבה והחיים באוכלוסייה הרחבה.

 

התייעלות אנרגטית משרתת את האינטרסים של מפעלים – אז למה המדינה מעורבת?

טבעה של התייעלות אנרגטית והשפעתה על תהליכי שימור הסביבה, הפחתת פליטות גזי החממה וצמצום הזיהום הוא כזה, שתוצאותיה יכולות להגיע אך ורק בעקבות מדיניות כוללת שמחייבת את כל הגופים במשק.
כל עוד ישנם מפעלים וארגונים שמאמצים את מדיניות ההתייעלות האנרגטית אך אחרים מתעלמים ממנה – הנזק הסביבתי עלול להיוותר בעינו ולפגוע בכולנו.

הבנות אלו עומדות בבסיסם של הסכמים בינלאומיים מחייבים שמדינת ישראל חתומה עליהם, אשר מטרתם לקדם את ההגנה על איכות הסביבה, כדוגמת הסכם פריז להפחתת פליטות.
על מנת לעמוד ביעדים שמדינת ישראל הציבה לעצמה ובהסכמים הבינלאומיים עליהם היא חתומה, נדרשת אכיפה שוויונית וכוללת של התקנות המסדירות את אופני הפיקוח על צריכת האנרגיה, לרבות איתור ויישום אפיקי התייעלות וחיסכון אנרגטיים.
לצד פעולות האכיפה והקנסות המנהליים, מוצעים גם מענקים המקדמים פרויקטים בתחום ההתייעלות האנרגטית.

 

אכיפה וקנסות בתחום ההתייעלות האנרגטית בישראל

אנרגיה פעולות האכיפה מבוצעות כנגד ארגונים ומפעלים שלא עומדים בתקנות; וכוללת קנסות מנהליים בגובה עשרות אלפי שקלים על חברות המפרות אותם.
התקנות מחייבות כל צרכן אנרגיה גבוה, המוגדר כארגון שצריכת האנרגיה השנתית שלו עולה על 1250 טון שווה ערך נפט, לערוך מידי ארבע וחצי שנים סקר אנרגיה.
בנוסף, מחויב כל צרכן המחזיק ביחידת קירור מים שתפוקתה שווה למאה טונות קירור ויותר (צ'ילר), לבצע בדיקת יעילות אנרגטית פעם בשלוש שנים.
זאת ועוד: התקנות מחייבות גם ביצוע בדיקת נצילות למתקני שאיבה שצריכת החשמל שלהם עומדת על 150,000 קוט"ש ומעלה אחת לשלושים חודשים.
בדומה לכך, נדרשות בדיקות נצילות בעירה לדודי קיטור אחת ל-12 חודשים, ולמחממים המוסקים בגז או בדלק נוזלי – אחת ל-14 חודשים.
במסגרת פעילותה של יחידת האכיפה באגף שימור האנרגיה, מוטלים למעלה ממאה קנסות מנהליים מידי שנה על ארגונים שמפרים את התקנות, בסכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים בכל קנס, ובמקרים חריגים מוגשים כתבי אישום כנגד המפרים.

יחידת האכיפה פועלת במגוון גופים, לרבות מפעלים תעשייתיים וביטחוניים, רשויות מקומיות, תאגידים, משרדי ממשלה, חנויות חשמל ותאורה, קניונים ואתרי גריטה.

 

מענקים בתחום ההתייעלות האנרגטית

משרד האנרגיה מחלק מענקים שונים בתחום ההתייעלות האנרגטית, המאפשרים להחליף ציוד מיושן בחדיש וחסכוני יותר.
המענקים מחולקים לרוב על ידי מכרז, ולשם המחשה, בין השנים 2010-2014 חילק משרד האנרגיה מענקים ל- 352 גופים בסכום כולל של 44.8 מיליון ₪, כשהסכום הממוצע למענק עומד על 125,000₪ בקירוב.
בשנים 2017-2018 כבר ניתנו מענקים בסכום כולל של 160 מיליון שקלים בקירוב, למימון 190 פרויקטים בתחום ההתייעלות האנרגטית, מתוכם 16 קיבלו מענק מוגדל לטובת התקנתן של טכנולוגיות חדשניות מתוצרת הארץ.

עד לסוף שנת 2020 עתיד סכום המענקים לגדול, ולהגיע ליותר מ-400 מיליון שקלים, שצפויים להביא למינוף השקעות בסכום מוערך של 1.6 מליארדי שקלים ולמעלה מכך, אשר ינותבו להתייעלות אנרגטית לטובת הפחתה בפליטות גזי חממה.

לסיכום, ביצוע סקר אנרגיה הוא צעד חשוב לא רק לטובת העמידה בתקנות מקורות האנרגיה החדשות והמחייבות, אלא גם כדי להגיע להתייעלות אנרגטית, שחיונית הן לחיסכון בהוצאות האנרגיה של כל ארגון, והן לשימור הסביבה והגנה מפני זיהום ותחלואה.

 

עדיין לא ביצעתם סקר אנרגיה?

פנו לחברת GVK, הכלולה ברשימת החברות להתייעלות אנרגטית וחברות 'אסקו' של משרד האנרגיה הישראלי עוד היום!
נציגינו ישמחו להעניק לכם הצעת מחיר לביצוע סקר אנרגיה מעמיק, מקצועי ומקיף – העונה על דרישות התקנות העדכניות, ויאפשר לכם להעלות את התפוקה ולחסוך משמעותית בהוצאות האנרגיה השוטפות.

עשוי לעניין אותך גם...