חברת GVK מתמחה בניהול, תכנון ופיתוח של מערכות קירור תעשייתיות, אך הידע הייחודי שנצבר בחברה, הגישה שלה לטכנולוגיה מתקדמת והיכולת שלה "לתפור" פתרונות המותאמים לצרכים של כל לקוח ולקוח, הופכים אותה לכתובת גם עבור אלו שמחפשים פתרונות בקרת אקלים וטמפרטורה. אחד הפרויקטים המעניינים שהחברה ביצעה בזמן האחרון בתחום, היה הקמת "חדר יבש", יחיד מסוגו בישראל, עבור חברת 3DBattery, המתמחה בפיתוח סוללות ליתיום חדשניות.

האתגר: סביבה נטולת לחות

ארז שרייבר מנכ"ל חברת 3DBattery מסביר, שהחברה מפתחת טכנולוגיה לאגירת אנרגיה על בסיס סוללות ליתיום נטענות. לדבריו, "סוללות אלו הן היום מרכיב בסיסי באורח החיים המודרני, ואפשר למצוא אותן במכשירים שונים, מהטלפון הסלולרי ועד לרכב החשמלי".

שרייבר מסביר כי "סוללות ליתיום זקוקות לסביבה נטולת לחות אשר קריטית גם לתהליך הפיתוח וגם לייצור הסוללה. הגענו לשלב כזה בפיתוח המוצר שבו הבנו שאנחנו חייבים חדר יבש, והקמתו החלה לפני כשנה. במכרז שהוצאנו זכתה GVK שההצעה שלה התאימה בפן הטכני ובפן הכלכלי".

"הדרישה שלנו הייתה לרמת לחות של מינוס 60 מעלות נקודת טל (ראו הסבר בהמשך) והם עמדו בזה. התרשמתי שמדובר באנשים מקצועיים וקואופרטיביים, במיוחד מנהל הפרויקט, ארטמי דיקין".

יום ראשון בתפקיד

ארטמי דיקין, בן 32, הוא בעל תואר שני בהנדסת קירור ומשמש בשנה האחרונה כמנהל מחלקת ההנדסה בחברת GVK. רצה הגורל והפרויקט להקמת החדר היבש עבור חברת 3DBattery נחת על שולחנו ביום העבודה הראשון שלו בחברת GVK.

"מאחר שלא יצא לי לפני כן לתכנן חדר יבש, היה עליי ללמוד את התחום", מספר דיקין על האתגר.

"מדידת הלחות מתבצעת בבחינת כמות מולקולות המים שיש באוויר", הוא מסביר. "לשם קנה המידה – בחדר רגיל בקיץ הישראלי, הלחות היחסית תנוע בין 40% ל-70%. הלקוח דרש להגיע לרמת לחות של 0.5% לפחות. ברמות לחות נמוכות כאלו מדובר במונח בשם 'נקודת טל', או טמפרטורה של תחילת עיבוי מים בסביבה בגלל הפרשי טמפרטורה. במקרה של הפרויקט הזה מדובר על טמפרטורה של נקודת טל שהיא מינוס 60 מעלות צלסיוס. זאת אומרת, שכדי לראות טיפות מים על בקבוק קר בחדר זה, הבקבוק אמור להיות בטמפרטורה של מינוס 60 מעלות לפחות".

שוברים את השיא הישראלי

דיקין מסביר כי קיימות שתי דרכים לייבוש אוויר. "הראשונה היא לקרר אותו, להגיע ל-100% לחות באוויר, וכל מה שהאוויר לא יכול לקלוט מתעבה ונפלט החוצה כמים, תהליך דומה מאוד למה שקורה במזגן – האוויר הקר דוחק את המים החוצה. הדרך השנייה היא באמצעות חומר כימי בשם סיליקה ג'ל, שקולט את הלחות.

"כדי להגיע לאחוז לחות נמוך במיוחד שילבנו את שתי השיטות – מערכת לקירור האוויר יחד עם מערכת ייחודית בעלת פילטר מסתובב מסיליקה ג'ל".

כשמונה חודשים לערך נדרשו לעבודה על החדר, ולמרות שמדובר בחלל של 6 X 6 מ"ר, נכללו בו מספר פיצ'רים מיוחדים.  דיקין: "הכניסה לחדר היא דרך מבואה בעלת דלתות כפולות, שבה התקנו מערכת המתנה השולטת על כניסה ויציאה מהחדר באמצעות רמזור שמורה מתי ניתן להיכנס ולצאת.

למיטב ידיעתנו אין אף חדר יבש בישראל שמגיע לרמות שהגענו אליהן, כך שאפשר לומר שהחדר היבש של חברת 3DBattery, הוא המקום הכי יבש בישראל".

"פריק של התייעלות אנרגטית"

כמו בכל פרויקט אחר ש-GVK מתכננת ומבצעת, גם החדר היבש של 3DBattery, תוכנן והוקם במטרה למקסם את ההתייעלות האנרגטית, שהיא ליבת ה-DNA של GVK. החברה נחשבת לגורם המוביל בישראל בצמצום צריכת אנרגיה במערכות קירור ומיזוג, המיישמת עקרונות אלה גם בתפעול חדר יבש.

ארטמי דיקין, שמגדיר את עצמו "פריק של התייעלות אנרגטית", מספר כי הוא פיתח "אלגוריתם שמתאים את רמת הלחות לדרישה בחדר ברגע נתון, מה שמאפשר לחסוך אנרגיה רבה, משום שלא כל הזמן החדר חייב לעבוד בהספק מלא. לכל מכונה ורכיב במערכת – מאווררים, מדחסים, מאיידים ומעבים – יש משנה תדר שמאפשר עבודה בהספק אופטימלי".

בראשית חודש אפריל החדר התחיל את תקופת ההרצה, והיום הוא כבר משרת נאמנה את מחלקת הפיתוח של 3DBattery .

עשוי לעניין אותך גם...