כל מי שעוסק בקירור והקפאה, במיוחד מי שמספק שירותי תחזוקה ותיקונים, יודע שהקיץ היא העונה החמה גם בעסקים. מערכות הקירור וההקפאה לא אוהבות חום סביבתי גבוה. זה בא לידי ביטוי במיוחד בשנים האחרונות, בעקבות השפעת ההתחממות הגלובלית על מזג האוויר.

מאידך, עונת החורף נחשבת לעונה "שחונה", או אם תרצו – קרה לעסקים. נפח העבודה וקריאות השירות פוחתים באופן דרמטי, ואיתם יורדים הביקוש לטכנאים וההכנסות. כל זה משתנה כאשר מכניסים למשחק את תהליכי ההתייעלות האנרגטית.

מאת רונן הורביץ

ברוב מערכות הקירור וההקפאה המרכזיות מותקנות מערכות בקרה מתקדמות, הניתנות לתכנות והתאמה לצורכי הלקוחות. בדרך כלל המתכננים והמבצעים לא מתעמקים בשלל הפונקציות והאפשרויות שהבקרה מאפשרת. זה דורש רמת מקצועיות ושליטה גבוהים מהממוצע וזמן רב, לעתים חודשים לאחר השלמת פרויקט.

במרבית המקרים המבצעים לא מקבלים תשלום עבור תקופת הכוונונים, ולכן ברוב המערכות מופעלת ברירות המחדל של היצרנים, או שנעשות התאמות מינימליות.

אחד הפרמטרים החשובים בהקשר זה הוא ה-Set point. ישנם שני מצבים שניתן לבחור: קבוע או דינמי. קבוע פירושו שלא משנה מה הטמפרטורה הסביבתית, המדחסים והמעבים ימשיכו לעבוד באותו אופן. ב-Set point דינמי, לעומת זאת, פעילות המערכת תשתנה בהתאם לטמפרטורה החיצונית. כשקר בחוץ, בחורף למשל, או  בלילה, היא תרד למינימום.

כל מה שנכתב עד כה אינו סוד גדול, וכל מי שעוסק בקירור יודע על כך. הבעיה היא שהתאמת המערכות ל-Set point דינמי מורכבת. אי-דיוק עלול לגרום להן לצאת מאיזון, ואז כל מני דברים מתחילים להתקלקל או לעבוד באופן לא תקין. לכן רבים נמנעים משימוש בפונקציה הזו.

כחברת אסקו, מודל העבודה שלנו כולל במקרים רבים תגמול בהתאם לחיסכון, בדרך כלל על בסיס 50/50. לכן אנחנו משקיעים מחשבה ותכנון קפדניים, בשילוב עם תחזוקה מונעת ברמה גבוהה, ומגיעים למצב שבו גם החורף מספק לנו הכנסה יפה ומשמעותית – לנו וללקוחותינו כמובן.

יש לכם שאלות? דברו איתנו:

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

עשוי לעניין אותך גם...