משנה את חוקי הפיזיקה, סתם שרלטנית, או ש-GVK עושה משהו פשוט בהרבה?  – המאמר הזה יספק את התשובה האמיתית מאחורי מהלכי החברה.

ב-18 ביוני 2019 נפגש סמנכ"ל השיווק של GVK, רונן הורביץ, עם המהנדס הראשי של אוסם-נסטלה בישראל, יאן דברוין. כשרונן סיפר לו ש-GVK פיתחה שיטה לחיסכון במערכות תעשייתיות לקירור והקפאה, החוסכות לפחות 30% מצריכת החשמל, תגובתו הנחרצת הייתה שזה לא יתכן.

"התגובה לא הפתיעה אותנו", אמר הורביץ, "במהלך השנים נתקלנו בכל קשת התגובות האפשריות לנוכח התוצאות שהשגנו. החל מ'מה, כולם מטומטמים?', דרך 'הם או שרלטנים או גאונים' וכלה ב'הם קוסמים, לוקחים מדחס ועושים ממנו פי שלושה'".

להורביץ, מתברר, יש הוכחות. "לאחרונה סיימנו פרויקט מוצלח באחת מחברות המזון המובילות במשק (כרגע איננו יכולים לחשוף את שמה ואת החיסכון חסר התקדים שהשגנו. נוכל רק לציין, שמדובר בחיסכון של 300,000 שקל בשנה למשך 10 שנים). בפגישה עם מנכ"ל החברה, הוא טען שבדק עם גורמים שונים, והתוצאות שהבטחנו בלתי אפשריות. 'מה, אתם משנים את חוקי הפיזיקה?', הוא אמר. כבר נתקלנו בכל מיני שמועות שמנסות לחשוף את ה'קסם': שאנחנו מכבים את המערכות בלילה (לא נכון – ניתן לבדוק בבקרה שמראה את הפעילות 24/7), שאנחנו מזייפים את מוני האנרגיה (אין אפשרות – המונים מאושרים על ידי חברת החשמל)".

חיסכון של מעל 100 מליון קוט"ש

הורביץ: "כיום אנחנו מנהלים קרוב ל-60 פרויקטים של התייעלות בלמעלה ממאה אתרים בכל הארץ. GVK חסכה עד היום מעל 100 מליון קוט"ש למשק הישראלי והיעד שלנו הוא לחסוך מיליארד קוט"ש עד 2025. אושר עד, זוגלובק, פילסברי, גדרון, קשת טעמים ועוד עשרות רבות של רשתות ומפעלים, מספרים שהם חוסכים עשרות אחוזים בצריכת החשמל, ושכמות התקלות במערכות הקירור שלהם צנחה כמעט לאפס.

"ההגדרה לקוסם בוויקיפדיה היא: 'אדם העוסק בקסמים ומבצע כביכול מעשים מופלאים ועל-טבעיים באמצעות אלמנטים משלים הנסתרים מעיני הקהל'.
מובן לנו שמה ש-GVK עושה בהצלחה כבר עשרות שנים, עשוי להראות כקסם לעין הבלתי מיומנת, אך למעשה זוהי תוצאה של עבודה שיטתית מרובת שנים של מחקר ויישום בכלים ואמצעים לחיסכון באנרגיה במערכות הקירור".

מנכ"ל ובעלים של GVK, סלביק גרויסמן, מבהיר כי "הסוד הוא בהגדרת יעד לחיסכון. לא להתפשר על תוצאה שהיא פחות מזה. זה כרוך בהשקעות עצומות, עבודה סיזיפית וחשיבה מחוץ לקופסה". "האתגר", כך על פי גרויסמן, "הוא לא רק להגיע ליעד, אלא לדעת איך לשמור על החיסכון ואף להגדיל אותו לאורך זמן למרות התישנות המערכות" אז איך עושים את זה? "באמצעות תחזוקה נכונה, הגדרת סטנדרטים מאוד גבוהים ושאיפה מתמדת להשתפר", מסביר גרויסמן.

לסיום, ביקשנו מגרויסמן שעלה לארץ בתחילת שנות ה-90 מברית המועצות, לספר לנו במה הוא הכי גאה. "בעובדים שלנו,," הוא ענה, "ובכך שאנחנו בונים עתיד טוב וירוק יותר לעובדים, ללקוחות, ולדורות הבאים".

עשוי לעניין אותך גם...