מי שייסע לאורך כביש 90 מאילת צפונה, דרך הערבה, ים המלח, בקעת הירדן ועד דרום הכנרת, יתקשה שלא להבחין במטעי התמרים שלאורך חלקים רבים מהתוואי הזה. דווקא באזור צחיח זה דקלי התמר הישראלים מניבים פירות שנחשבים לאיכותיים מסוגם בעולם.

מדובר באחד מענפי היצוא המוצלחים ביותר של החקלאות הישראלית ולצד העבודה הקשה והחדשנות של החקלאי העברי, סוד הצלחתו קשור לעורף הלוגיסטי החכם שמספקים מתקני מיון ואריזה מתקדמים. כזה הוא למשל בית האריזה של קיבוץ בית הערבה.

הקסם שבקירור

העובדה שלאורך כל השנה אנחנו יכולים לגשת למרכול ולרכוש חבילת תמרי מג'הול מעולים, לא אמורה להיות מובנת מאליה. אחרי הכול, התמרים מבשילים לקראת סוף הקיץ ובתנאי מזג האוויר בערבה ובבקעה, היבול לא היה מחזיק מעמד זמן רב לפני שהיה נכנע למזיקים ולתהליכי ריקבון.

למזלנו אנחנו חיים בעידן המודרני ולרשותנו עומד כלי שלא היה זמין לאורך רובה המוחלט של ההיסטוריה האנושית – מערכת קירור חשמלית.

אלי הלאלי, חבר קיבוץ בית הערבה וסמנכ"ל התפעול של בית האריזה, מסביר: "חייבים מערכות קירור כדי לשמור על חיי המדף של התמר. כאשר מקפיאים את התמרים, בעצם מקפיאים את תמונת המצב ושומרים את הפרי במצב אופטימלי.

"לפני הקירור אנחנו מעבירים את התמרים תהליך של חיטוי בחום, שבסופו הקפאה, המונעת פגיעה על-ידי מזיקים. כך, האפקטיביות של תהליך החיטוי נשמרת לאורך כל תקופת ההקפאה, משום שאף חיפושית לא חיה בטמפרטורה של מינוס 18 מעלות. אנחנו היום יודעים לשמור על התמר שנה ואפילו שנתיים בהקפאה בלי שהוא מאבד מהאיכות שלו".

בית האריזה של קיבוץ בית הערבה הוא אחד הגדולים והמתקדמים מסוגו בישראל. הוא משרת הן את מטעי התמרים של הקיבוץ והן מגדלים מישובים אחרים בסביבה כאשר בסך הכול, ממוינים, מטופלים ונארזים במתקני בית האריזה, כ-7,000 טון של תמרים בכל שנה.

GVK מכניסה שקט

בית האריזה בית הערבה נפתח בשנות התשעים, ובדומה למתקנים דומים באותו סדר גודל, גם הוא חווה לאורך השנים מספר תקלות קירור. חשוב להבין שלכל תקלת קירור עלולות להיות השלכות חמורות שפוגעות בתפקוד המתקן.

אלי הלאלי שיתף אותנו ב"תרחיש בלהות" שכזה: " כשהולך מדחס למשל ומערכת קירור מפסיקה לעבוד, אם אין פתרון מהיר, עלול לקרות מצב שבו נאלץ לפנות את כל הסחורה". באמצע העשור הקודם, אחרי כמה חריקות במערכת, הסיקו מנהלי המתקן שרמת התחזוקה של מערכת הקירור דורשת שדרוג.

כתוצאה מכך, החליט הקיבוץ להחליף את הספק שמתחזק את מערכת הקירור ולנעליים הגדולות האלו נכנסה חברת GVK. כניסת החברה לעבודת התחזוקה השוטפת הכניסה הרבה שקט בבית האריזה "מאז שנת 2016, כאשר GVK נכנסה לתמונה ולקחה אחריות על התחזוקה, רמת התקלות ירדה למינימום", מעיד הלאלי.

הודות להצלחה המשותפת, כאשר בשנת 2019 הוחלט בקיבוץ להרחיב את קיבולת המתקן ב-2,500 מ"ר נוספים, חברת GVK הייתה מי שנבחרה לתכנן ולהתקין את מערכת הקירור החדשה. וכדי לאפשר לבית האריזה של בית הערבה שקט תפעולי בכל הנוגע למערכות הקירור שלהם, נבחר מודל התקשרות במתכונת של ליסינג תפעולי בחוזה ארוך שנים, הייחודי ל-GVK, ובכך היא הפכה לשותפה אסטרטגית הלכה למעשה.

עם הרחבת קיבולת המתקן ובנוסף לצמצום התקלות, הפעם הייתה גם דרישה חשובה אחרת – שהמערכת החדשה גם תהיה חסכונית בעלויות החשמל. בשנים האחרונות בצל משבר האנרגיה העולמי מחירי החשמל מאמירים ובעסק כמו בית אריזה עם מתקני קירור של אלפי מ"ר רבוע, החשמל שצורכת מערכת הקירור מהווה מרכיב משמעותי מהתקורה החודשית של המתקן.

התמחות מיוחדת בהתייעלות אנרגטית

כשזה מגיע להתייעלות אנרגטית בתחום מערכות הקירור, GVK היא היום הגורם המנוסה והמקצועי בישראל. ועדיין, תכנון וביצוע מערך הקירור החדש של בית האריזה של בית הערבה היה מאתגר במיוחד.

כפי שצוין, גדיד התמרים מתבצע בסוף הקיץ בחודשים אוגוסט, ספטמבר וראשית אוקטובר. מדובר בחודשים החמים בישראל ובאזור החם ביותר בישראל. אלא שדווקא אז בית האריזה נדרש לעבוד בתפוקת השיא שלו.

אין זה מקרה נדיר שבמהלך אוגוסט וספטמבר, הטמפרטורה באזור בית הערבה תגיע ל-45 מעלות צלזיוס בצל. מאידך, הטמפרטורה בתוך מתקן ההקפאה עומדת על מינוס 18 מעלות. כלומר, קיים הפרש טמפרטורה של למעלה מ-60 מעלות אשר יש לגשר עליו, וזה כבר מצריך בידוד איכותי והשקעת אנרגיה רבה. תודות להטמעת רכיבים חכמים וחסכוניים במערכת ותודות לתכנון שמאפשר ניצול אופטימלי של החשמל אפשר לחסוך הרבה מאוד אנרגיה ביחס למערכות קירור מתקדמות פחות מדורות קודמים.

כך, למרות התנאים המאתגרים, נבנתה מערכת קירור יעילה אנרגטית שעל-פי הערכות חוסכת (ביחס למצב הקודם) חשמל בעלות חודשית של בין 50 ל-70 אלף שקל.

עשוי לעניין אותך גם...